Explicatiile psihologului Laura Maria Cojocaru: Efectele terapeutice ale rasului

Publicat: 20.07.2022
Explicatiile psihologului Laura Maria Cojocaru: Efectele terapeutice ale rasului

Într-o perioada ca aceasta, plina de dificultati, îndoieli si conflicte, unii ar putea spune ca tot ce putem face este sa radem sau sa plangem. Desi uneori plansul este o reactie sanatoasa, rasul este un ajutor valoros pentru a face fata situatiilor dificile. Ne ajuta sa ne îmbunatatim starea de spirit, sa cream relatii pozitive cu ceilalti si chiar sa ne îmbunatatim capacitatea de a învata.

Într-o perioada ca aceasta, plina de dificultati, îndoieli si conflicte, unii ar putea spune ca tot ce putem face este sa radem sau sa plangem. Desi uneori plansul este o reactie sanatoasa, rasul este un ajutor valoros pentru a face fata situatiilor dificile. Ne ajuta sa ne îmbunatatim starea de spirit, sa cream relatii pozitive cu ceilalti si chiar sa ne îmbunatatim capacitatea de a învata.

Este adevarat: rasul este un medicament puternic, care declanseaza schimbari fizice si emotionale sanatoase în organism. Rasul ne întareste sistemul imunitar, ne stimuleaza starea de spirit, diminueaza durerile si ne protejeaza de efectele daunatoare ale stresului, eliberand un val de endorfine care îl elimina.

În opinia cunoscutului psiholog Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), nimic nu functioneaza mai rapid sau mai sigur pentru a ne aduce mintea si corpul înapoi în echilibru decat un ras bun. Umorul ne usureaza poverile psihice, inspira speranta, ne conecteaza cu ceilalti si ne mentine ancorati în realitate, concentrati si alerti. Cu atat de multa putere de vindecare si reînnoire, abilitatea de a rade usor si frecvent este o resursa extraordinara pentru a depasi problemele, a îmbunatati relatiile si a sustine sanatatea atat fizica, cat si emotionala. si mai mult, acest medicament nepretuit este distractiv, gratuit si usor de utilizat.

“În copilarie, obisnuiam sa radem de sute de ori pe zi, dar ca adulti viata tinde sa fie mai serioasa si rasul apare mai rar. Dar cautand mai multe oportunitati de umor si ras, ne putem îmbunatati sanatatea emotionala, ne putem întari relatiile, putem gasi o fericire mai mare – si chiar sa adaugam ani vietii noastre. Studiile de pana acum au aratat ca rasul poate ajuta la ameliorarea durerii, aduce o fericire mai mare si chiar creste imunitatea. Psihologia pozitiva numeste tendinta pentru ras si simtul umorului drept unul dintre punctele forte principale pe care le poate poseda. Din pacate, însa, multi oameni nu rad suficient în viata lor. De fapt, un studiu sugereaza ca micutii sanatosi pot rade de pana la 400 de ori pe zi, dar adultii tind sa rada doar de 15 ori pe zi. Alte studii descopera ca radem putin mai mult decat atat, însa, practic tuturor ne-ar putea folosi putin mai mult ras în viata noastra, avand în vedere cat de benefic poate fi de fapt un ras bun pentru micsorarea nivelul nostru de stres si bunastarea generala”, considera psihologul Laura Maria Cojocaru.


Terapia prin ras

Mai mult decat atat, specialistul crede ca terapia prin ras poate fi o cheie pentru vindecarea depresiei, anxietatii si a altor tulburari de sanatate mintala. De asemenea, poate ameliora bolile fizice si poate ajuta în procesul vindecarii.
“Cu totii am auzit axioma „rasul este cel mai bun medicament”. În multe situatii de sanatate mintala, rasul este cheia vindecarii problemelor emotionale si psihologice. De asemenea, poate ameliora afectiunile si durerile fizice, poate îmbunatati rezultatele si simptomele unor boli si îi poate ajuta pe oameni, în special pe cei în varsta, sa ramana în stare mintala buna. Terapia prin ras foloseste umorul pentru a ajuta la îmbunatatirea sentimentului de sanatate si bunastare al unei persoane. Rasul îi ajuta pe pacienti sa elibereze anxietatea, furia si plictiseala si sa se înteleaga mai bine cu ceilalti. Cand este folosit adecvat, rasul poate permite pacientilor sa îsi rezolve rapid problemele”, afirma psihologul Laura Maria Cojocaru.

Umorul si rasul ca instrumente de terapie
Umorul si rasul sunt adesea folosite în mod interschimbabil, dar au definitii usor diferite. Umorul se refera la stimulul, cum ar fi o gluma, care starneste rasul. Rasul este o reactie fizica caracterizata prin expresii faciale, un sunet si contractia grupelor musculare. Rasul este de cinci tipuri: autentic sau spontan, autoindus sau simulat, stimulat, indus si patologic. Rasul patologic este legat de o tulburare si nu este un instrument terapeutic.
Miscarea creeaza teoria emotiei (MCTE) presupune ca organismul nu stie sa faca diferenta dintre rasul simulat si rasul spontan si ca rasul simulat si rasul spontan echivaleaza cu aceleasi beneficii. Cu toate acestea, alte studii spun ca rasul simulat poate fi de fapt mai benefic pentru sanatatea generala decat rasul spontan. Alte teorii spun ca beneficiile provin mai mult dintr-o dispozitie pozitiva decat din ras în sine.
“Dovezile sugereaza ca medicii de asistenta medicala primara ar putea îmbunatati starea de bine a pacientilor, avand o scurta conversatie pentru a determina ce îi face sa rada si apoi sa scrie o reteta de ras adaptata pacientului. De exemplu, ar putea prescrie pacientului sa urmareasca un show tv de comedie preferat o data pe saptamana, cu scopul ca pacientul sa rada. O reteta pentru sesiunile de ras de grup, care ar putea include orice, de la participarea la un spectacol la un club de comedie pana la o sesiune de yoga de ras, ar putea ajuta, de asemenea, la promovarea sanatatii fizice si mentale generale a pacientului. Terapia prin ras foloseste atat rasul spontan, cat si rasul simulat. Terapia prin ras are mai multe beneficii care îmbunatatesc sanatatea fizica si mentala si calitatea vietii. Din perspectiva beneficiilor fizice, rasul provoaca eliberarea mai multor hormoni si substante chimice în organism care îmbunatatesc sanatatea, iar acestea include: eliberarea endorfinelor, stimularea neuropeptidelor bune, modificarea comunicatorilor chimici, cresterea numarului de limfocite T si cresterea flexiei musculare. Din perspectiva sanatatii mentale si intelectuale, terapiile care induc rasul sunt aplicate mai regulat în ultimii 10 pana la 15 ani pentru a trata multe boli si tulburari mintale. Aceste terapii pot fi rentabile ca terapie principala sau atunci cand sunt utilizate împreuna cu alte terapii. Unele dintre beneficiile semnificative pe care rasul le ofera sanatatii mentale si intelectuale sunt: combaterea depresiei, eliberarea stresului, reducerea sentimentelor neplacute, cresterea rezilientei, îmbunatatirea functiei cognitive, promovarea unui comportament inovator, promovarea muncii în echipa si cresterea conexiunilor unu-la-unu si a legaturilor”, este de parere psihologul Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).


Tipuri de terapie prin ras

Exista mai multe tipuri de terapie prin ras, inclusiv umorul, terapia cu declansare, yoga si meditatia.
1. Terapia cu umor. Terapia umorului implica sesiuni de grup care folosesc carti amuzante, programe TV, povesti, filme sau desene animate pentru a stimula rasul. În acelasi timp, terapeutul încurajeaza participantii sa discute despre experientele lor pline de umor si sa se gandeasca la ceea ce i-a facut sa fie amuzant pentru ei. O provocare a acestui tip de terapie este gasirea de materiale pe care toti cei din grup le considera amuzante, deoarece gustul pentru umor este personal si poate fi, de asemenea, cultural.
2. Terapia cu declansare. O alta forma de terapie este cea în care terapeutul va gasi „declansatorii de ras” specifici pacientilor. Terapeutul îsi construieste apoi un profil de umor si îi învata pe pacient exercitii de baza care ajuta la accentuarea importantei relatiilor si a sprijinului social, folosind rasul ca instrument pentru a-i ajuta sa faca fata stresului emotional.
3. Meditatia rasului. Meditatia rasului este similara cu meditatia traditionala; totusi, scopul este de a obtine rasul si de a se concentra asupra momentului. Procesul implica stretching, ras sau plans împreuna cu o tacere meditativa. Pentru unii, rasul ajuta la eliberarea stresului si la eliberarea mintii. De asemenea, poate servi ca o punte pentru a-i ajuta sa patrunda mai în profunzime în linistea interioara. În timp ce unii oameni considera acest lucru util, altii se lupta sa produca ras fara stimulare.
4. Yoga pentru ras. Yoga pentru ras sau Hasya yoga (din sanscrita pentru ras) este similara cu omologul sau traditional si include o combinatie de respiratie cu yoga, stretching si ras. Exercitiile de ras dureaza de obicei între 30 si 45 de minute. Unul dintre aceste exercitii este un salut în care participantii se îndreapta spre ceilalti din camera cu mainile apasate în Namaste si rad, uitandu-se în ochii celuilalt. Un altul este rasul leului. Practicantii scot limba, fac ochii mari si întind mainile ca ghearele în timp ce rad. Cu ras tacuti, practicantii deschid gura larg si rad fara sa scoata niciun sunet. Apoi se uita în ochii altora si fac gesturi amuzante. Bataile din palme, dansul, jocurile de copii si vocalizarea sunetelor asemanatoare rasului, cum ar fi „hoho-hahaha” sunt alte modalitati de a obtine beneficiile rasului fara a folosi umorul.
5. Improvizatie. Desi nu este neaparat o terapie oficiala de ras, cercetarile sugereaza ca participarea la comedii improvizate sau scenete de comedie jucate fara un scenariu este, de asemenea, terapeutic.

“Pe masura ce rasul, umorul si jocul devin integrate în viata voastra, creativitatea va înflori si noi oportunitati de a rade cu prietenii, colegii de munca, cunostintele si cei dragi vor aparea zilnic. Rasul va duce într-un loc mai înalt, unde puteti privi lumea dintr-o perspectiva mai relaxata, pozitiva si mai vesela”, conchide psihologul Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).


Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI) si presedinte si fondator al Asociatiei ”Generatia Iubire” este Psihoterapeut şi Trainer în Programare Neuro-Lingvistica. A studiat natura mintii umane urmand 9 formari profesionale cu abordari diferite - psihoterapie integrativa, hipnoza clinica, relaxare si psihoterapie ericksoniana, psihoterapie de cuplu si familie, psihologie clinica, neuro-programare lingvistica, terapii florale Bach, consultant Panorama Sociala, instructor international yoga, formator acreditat CNFPA. De peste 13 ani ghideaza oamenii atat în sedinte individuale cat si de grup si organizeaza cursuri şi traininguri în Romania, cu scopul de a-i face pe oameni sa-si acceseze si utilizeze la potential maxim resursele interioare.

Home | Termeni si conditii | Politica de confidentialitate | Cookies | Help (F.A.Q.) | Contact | Publicitate
Toate imaginile, textele sau alte materiale prezentate pe site sunt proprietatea referat.ro fiind interzisa reproducerea integrala sau partiala a continutului acestui site pe alte siteuri sau in orice alta forma fara acordul scris al referat.ro. Va rugam sa consultati Termenii si conditiile de utilizare a site-ului. Informati-va despre Politica de confidentialitate. Daca aveti intrebari sau sugestii care pot ajuta la dezvoltarea site-ului va rugam sa ne scrieti la adresa webmaster@referat.ro.